Resize of Dkw-hummel-super
l-1

Mail to :
Harry Bastiaansen

DKW ulm rt50
dkw_ulm_rt50-6

In mijn garage stond al jaren een triumph 3ta stil in een hoekje en paste eigelijk niet meer bij mijn DKW’s. Omdat ik er al jaren niet meer op reed heb ik hem te koop gezet en van de opbrengst deze ulm teuggekocht met geld over om hem te restaureren.

Omdat dit eigelijk een motorfiets is met een hoog brommergehalte kun je hiermee toch harder rijden zonder steeds achterom te kijken.

Een van de vorige eigenaren heeft hem een beetje omgebouwd, zadel vervangen voor een duozit, dit laat ik zo maar dan wel met een orgeieel dkw zadel en niet de zundapp duozit die er nu op zit. Alles wordt opnieuw gesp[oten maar wel in de orginele kleur, wit.
Verder gaan we de velgen vervangen, schokbrekers, uitlaat en diverse rubbers en er komt een beenschild op.
het motor blok in orde, daar doen we niets aan behalve poetsen tot hij blinkt.

 

dkw_ulm_rt50-1
dkw_ulm_rt50-9
dscf0056

Demonteren.
Afgelopen zomer heb ik er mee gereden maar nu het najaar wordt is het tijd om hem uitelkaar te gaan halen. Motor op de schaarlift en dan sleutelen. Van alle onderdelen foto’s gemaart en van de koplamp de meeste omdat hier meer draden in zitten dan bij mijn andere brommers.

dsc02132
frame1t
zadelinde_maak4t
zadel1t
onderdelengestraald t
opbouwen t
koplampvet t

Zandstralen en in de grondverf zetten.
De motor is gestraald met zilverzand en in de grondverf gespoten wat ik heb laten doen. Daarna  heb ik hem natgeschuurd met korrel 240 en naar de spuiter gebracht. Jos zet hem eerst nog een laag overheen die ik weer ga schuren met korrel 240 en 600, daarna wordt hij wit gespoten en eroverheen nog een laag vernis.

gespoten t

Zadel
Omdat ik deze motor met een duozadel uit wil uitvoeren heb ik er een gevonden bij Olaf. Bij Hans Hollink een zwart overtrek gekocht en toen weer aan de gang
Zadelframe gestraald, in de grondverf gezet en afgelakt met de kleur zwart.
Ook al zijn ze niet super er toch voor gekozen om de aluminiumstrips te hergebruiken.

Kleine onderdelen.
Alles wat ik kon vinden, ook nog onderdelen van mijn andere brommers heb ik gestraald en naar een bedrijf gestuurt die alles elektrolytisch gaat verzinken.

 

Opbouwen kan beginnen.
Voorvork gemonteerd en aan het frame verbonden.
De dkw eigen onderdelen worden verzinkt en de  overige bouten en moeren worden vernieuwd.
Tussen elke revet en moer wordt een beetje vet gesmeerd om te voorkomen dat als er beschadigingen ontstaan  bij het aandraaien het later kan gaan roesten.

dscf0061 dscf0059 dscf0062
dsc02130 dsc02051 dsc01876
tank2t voorspadbord1t beenschildt
zadel3t
zadelinde_maak2t
zadel2t
dsc02294
dsc02298
dsc02309

20 februari 2009.  De restauratie is voltooid

dsc02322
dsc02372
dsc02341
dsc02344
dsc02347
dsc02352
dsc02363