Resize of Dkw-hummel-super
l-1

Mail to :
Harry Bastiaansen

DKW Hummel 116-143
resize_of_dscf0001 resize_of_dscf0006 dkw_hummel320 resize_of_dscf0004 resize_of_dscf0010
resize_of_dscf0009 resize_of_dscf0002
resize_of_dscf0011 resize_of_dscf0012
resize_of_dscf0008 resize_of_dscf0003
resize_of_dscf0005
resize_of_dscf0007

Zo stond hij op Marktplaats.nl TE KOOP, terugdenkend aan mijn eerste brommer: Dat was hij. Bijna net zo verroest stond hij bij een boer in de schuur, die er al jaren niet meer op reed. De brommer van die boer overgenomen en hier en daar met een kwast verf het een en ander ontroest. Maar deze brommer had een probleem: hij wilde maar met moeite starten of zelfs helemaal niet. Omdat ik bijna 16 werd en met dat ding naar school wilde gaan, was dat probleem door mij niet op te lossen en ten lange leste maar verkocht aan een jongen bij mij in de buurt die meer verstand had van brommers. Hij plaatste een andere ontstekingsspoel en het probleem was opgelost, maar weg was weg.

Toen maar verder met een Sparta, gekregen van een oom. Rijden dat dat ding deed! Met mijn broer achterop naar school net zo lang tot hij vastliep en er iets anders moest komen. Wel met geforseerde luchtkoeling want dan kwam dat vastlopen niet meer voor. Het werd een tweedehandse DKW Hummel de luxe, deze brommer heb ik met veel plezier gereden tot er een scheurtje onder in het blok kwam en er niet tijdig de olie bijgevuld had, einde DKW.  Na nog enkele Zundapp’s gereden te hebben overgestapt naar een auto.

Nu wat ouder ++50 zag ik hem staan op Marktplaats.nl en gedacht: Wat toen niet lukte, moet gaan we nog een keer proberen. Bod op gedaan en opgehaald.

Na de eerste vreugde kwam de schrik: Waar ben ik aan begonnen, hoe moet ik hier iets van maken.
Deze brommer was niet comleet, miste een kettingkast, carberateurdeksel, verkeerde carberateur en ga zo maar door.
Op Marktplaats.nl gevraagt naar een kettingkast. Met de reactie daarop heb ik heb er een , maar dezelfde persoon had ook een hele brommer te koop staan. De hele brommer maar gekocht en van twee halve brommers een hele gemaakt met nieuwe onderdelen. Velgen,spaken, uitlaat, stikkers, rubbers voor de voorvering en diverse kabels.

En toen aan de slag met demonteren.

 

benzinekraan1102
achterspadbord
vooewiel
zadel
onderdelen
schokbrekers frame uitlaat koplamp tankdeksel

Ik ben begonnen met heel de brommer uit elkaar te halen en van alle onderdelen een foto te maken. Het plan was om zelf alles te blank te schuren wat later gespoten moest gaan worden. Het frame,voor en achterspatbord, koplamphouder, zijdeksel, achterbrug en nog wat klein spul.

Uitlaat, velgen, spaken nieuw gekocht bij Hans Hollink,
schokbrekers via Ebay gekocht in Duitsland. Sierdeksels van het voorwiel en tankdeksel opnieuw laten verchromen bij Tollaar in Rotterdam.

achterbrug
tankdelen02 uitlaatbocht achterwiel
voorspadbord
vorkdeksels
standaard
zijdeksel
motorblok

Aan de gang met restaureren

tank_tast
dscf0020
dscf0064

Laat ik eerst maar met alle onderdelen beginnen die niet zwart gespoten moesten worden. Hans Hollink kon voor die verf zorgen, na deze opgehaald te hebben ben ik op een zaterdagmiddag aan de gang gegaan. Op de zaak hebben we compressors staan met een droger zodat er aan de lucht niets hoefde te mankeren. Een soort ruimte gemaakt van oude dozen en behangen met plastic. Spuitpistool klaargemaakt, de ruimte met een bloemenspuit natgespoten voor de stof en toen aan de gang. Dun spuiten en dit wel drie keer herhalen moest toch wel genoeg zijn. Wat ook zo was. Alles een dag laten drogen en toen het resultaat gaan bekijken. Op een afstandje zag het er best goed uit maar dichterbij viel het zwaar tegen, een sinaasappelhuidje. Het zag er niet uit.

Hoe ik dit op moest gaan lossen wist ik niet, het plan was om de gespoten delen te polijsten en dan op te poetsen. Bij een automaterialenzaak ben ik maar iets gaan halen om dit te doen. Daar in die winkel stonden twee mensen voor de toonbank, zegt de een tegen de ander “en Jos nog druk met het spuiten van brommertjes?” , bleek dat Jos Verboven uit Kaatsheuvel te zijn die alleen nog maar dit soort werk deed. Met hem in gesprek geraakt en nog diezelfe middag alles daar naar toe gebracht. Het resultaat was prachtig, de kleuren en strak die biezen. Heel mooi.

 

dscbnmcf0009 dscf0003
dscbnmccf0005
dscf001502 dscbnmcf0002

Nu dit klaar was kon ik hem in elkaar gaan zetten.

opbouwen3 opbouwen8 opbouwen4

Het opbouwen vond ik nog het leukste werk van heel het restaureren. Gelukkig had ik een boekje gekocht bij Hans zodat wanneer nodig, dit geraadpleegd kon worden. Het plaatsen van de nieuwe voorveringsrubbers was een probleem welke zonder hulpmiddelen niet op te lossen was. Eerst het probleem onderzocht en een oplossing gevonden door een spanner op maat te maken. Het idee uitgewerkt en binnen een half uur stonden ze erin. Toen alles opgebouwd was testen of de motor wilde lopen. Benzine erin en ja hoor, na enkele keren trappen liep hij. Nu moesten er nog enkele dingen gedaan worden wat eigelijk niet zo’n haast had. Nieuw zadeldek, orginele benzinekraan (de mijne lekte als een zeef). Nagevraagd of dit te verhelpen was, moest kunnen, maar ik heb er voorlopig een vespa kraan ingezet. Enkele onderdelen moesten opnieuw verchroomd worden. Ook de motorkorf waarvan ik een helft intact heb moet compleet gemaakt worden.

 

opbouwen10 opbouwen6 opbouwen7
opbouwen5

Het resultaat.

dscf0010 dscf0044 dscf0019 dscf0033 dscf0029
Resize of dkw