Resize of Dkw-hummel-super
l-1

Mail to :
Harry Bastiaansen

Techniek

Dkw Hummel super 116- 124

Techniche gegevens.
1-cilinder 2 takt motor met omkeerspoeling.
Boring en slag 40 x 39 mm.
Compressieverhouding 1,6 : 1.
Inhoud 49 cc.
Bing-Carburator met luchtfilter.
Start-luchtschuif, welke automatisch door de gashandel wordt geopend.
Mengsmering 1 : 25.
Vermogen 2 pk.
Topsnelheid 40 km/uur.
Ontsteking door vliegwielmagneet.
Meervoudige platenkoppeling in oliebad.
Draaibare handschakeling met 3 versnellingen.
Electrische uitrusting 6 volt, 17 watt.
Geperst stalen plaatframe.
Tankinhoud 5.8 liter met 0.5 als reserve.
Swingarm achtervering met veerelementen en schokbrekers met progressieve rubberdemping.
Bandenmaat 23 x 2,50.
Koplamp met snelheidsmeter volledig ingebouwd.
Toelaatbaar gewicht 215 kg.
Lichtschakeling tevens kortsluitcontact.
Steekas achterwiel.
Vollenaafremmen voor en achter.
Tussen de tankdelen gereedschapruimte met gereedschap.

Resize of Motorblok_805
toelatingsnummer
B 7021

Afstellen onsteking

Aan de linkerkant zitten de contactpunten. Draai het schroefje dat de contactpunten vasthoud een beetje los. Zorg ervoor dat het nog wel klemt.

Aan de bovenkant van het plaatje met daarop de contactpunten, zit een inkeping. Er boven op de grondplaat is ook een inkeping gevormd. Hierin kun je de schroevendraaier zetten om de contactpunten te verplaatsen.
Pak de voelermaatjes er bij. Zorg voor een plaatje  van 0.4 mm.
Draai het vliegwiel zo dat de contactpunten maximaal open zijn, en je er toch bij kan met de voelermaat.

Haal de voelermaat tussen de contactpunten door. Als dit stroef gaat, duw dan de bovenkant naar rechts.
Gaat het heel gemakkelijk, draai ze dan naar links.
Anders mag je de schroef van de contact punten vast draaien. Controleer na het aandraaien nogmaals de afstand. Door het aandraaien, kan de afstand veranderen.
Nu is de contactpunt afstand afgesteld.

Draai de bougie eruit  en pak een schuifmaat. Duw de schuifmaat in het bougie-gat, met de pen een paar centimeter uit geschoven.
Draai het vliegwiel rechtsom, tot de schuifmaat-afstand niet meer veranderd

Maak de afstand op de schuifmaat afhankelijk van het type xx mm groter,

type 801: 2.4-2.6 mm .
type 803 000–803 001-803 002-803 003–804 000–804 001–805 000-805 001: 2.0-2.2 mm.
type 803 015 - 803 016 - 803 017 - 803 018 - 804 015 - 804 016: 1,7 mm.

en stop hem weer in het bougie-gat. Draai het vliegwiel  rond, totdat de zuiger tegen de schuifmaat aan tikt. Dit is xx mm voor het bovenste dode punt, en op dit moment moeten de  punten net open gaan.

Als dit niet zo is zet op het vliegwiel ,op een willekeurige plaats een streepje. Zet ook een streepje er tegenover op het carter, draai nu de schroeven die de grondplaat op z'n plaats houden een beetje los.
Als de streep om het vliegwiel nog niet langs de streep om het carter is geweest, draai dan de grondplaat rechtsom.
Als hij er wel langs is gegaan, draai dan de grondplaat linksom.
Als ze samen vallen kun je de grondplaat vast zetten.

Nu staat je onsteking  op tijd.

Vervangen van de contactpunten.

DKW kent geen spie-baan op de krukas wat het terug plaatsen van de vliegwiel lastiger maakt dan bij een spiebaan.
Stel de opening van de contactpunten af zoals hierboven beschreven met het vlegwiel los op de krukas.
Zoek met behulp van de schuifmaat de vooronsteking afstand en plaats het vliegwiel op de krukas zo dat de puntjes net open gaan. zet de vliegwiel vast en controleer de vooronsteking zoals hierboven beschreven.

 

Alternatief voor de benzinekraan DKW Hummel 116-143

Het probleem met de originele kranen is dat de kurk die voor de afdichting moet zorgen poreus wordt als het lang droog heeft gestaan.
Dit was bij mij ook het geval, geprobeerd een nieuwe kurk te vinden maar dat is mij niet gelukt.
Toen maar besloten om een bestaande kraan pas te maken en om het geheel onopvallend te maken moest er een steel aanzitten.

Aan de hand van het onderstaande verhaal heb ik mijn kraan gemaakt.
Mogelijk zijn er ook andere kranen die gebruikt kunnen worden.

Onderstaande kraan is er voor gebruikt.  http://brommer.marktplaza.nl/onderdelen/Benzinekranen-VESPA-INFO-3048041.htm

benzinekraan 116-143
1 kraan

Moer rond geslepen en in een stukje koperen buis van 12 mm (of 15mm) gesoldeerd.

2 wartel

Onderstaande steel ingekort en een busje gedraaid met daarin twee inbus (4 mm) moertjes om de bus op de as vast te zetten.( een voor de steel en een voor het sleuteltje.)

3 steel

Het rubber van de tank is nogal stug, dit heb ik eerst verwarmd met een hete lucht verf afbrander en na montage vastgezet met een slangklem voor de zekerheid.

Opletten dat de bus om de sleutel in te steken goed uitkomt met het sleutelgat.

4 rubber

Het sleuteltje van de volgende foto na montage in de bus geschoven en vastgezet met de inbus moer.

5 sleutel

De twee gaatjes aan beide zijde van het sleuteltje een boutje en moertje ingezet zodat het net lijkt of er een originele kraan inzit.

Op deze manier zou het moeten lukken, bij mij werkte het.